fbpx

משלוח חינם ברכישה מעל 199 ש"ח

קוסמטיקה טבעית – קאמבק מנצח 

מוצרי טיפוח לגוף ולשיער כבר מזמן הפכו להיות מצרך בסיסי בכל בית. לצד הפריחה והשגשוג של התעשייה הפועלת בתחום זה, החלו להתגבש תנועות המתנגדות לקוסמסטיקה הסינתטית בטענה שהיא פוגעת בבריאות הגוף ובסביבה. כך, חזרה אל חיינו בשנים האחרונות הקוסמטיקה הטבעית, וחדרה אל שיח המיינסטרים. 

אמנם, חשוב להבין על מה עומדת ההבחנה בין קוסמטיקה סינטתית לא טבעית לבין קוסמטיקה טבעית. למרות הדעה הרווחת, שתיהן מכילות בתוכן חומרים סינתטיים. אמנם, קוסמטיקה טבעית משתדלת לצמצם למינימום את כמות החומרים הסינתטיים, לצד שמירה על שימוש בחומרים לא רעילים. 

ומה זאת אומרת חזרה אל חיינו? הקוסמטיקה הטבעית, שנחרטת על דגלם של יותר ויותר עסקים בשנים האחרונות היא לא המצאה חדשנית. כבר משחר ההיסטוריה בני האדם נהגו להשתמש במוצרי קוסמטיקה ממקור טבעי. מטרתם של החומרים והתכשירים הפרימיטיביים בהם השתמשו אנשים לפני אלפי שנים זהה לזו של להיום – לשפר את ההופעה החיצונית ואת ריח הגוף. חומרים טבעיים כגון פרחים, צמחים, פירות, קליפות עצים ואף חלב נרקחו בתצורות שונות ונהפכו לתכשירי טיפוח.  

ההיסטוריה של הקוסמטיקה ממעוף הציפור 

נפרטיטי היא אחת הנשים הראשונות בהיסטוריה המזוהות עם שגרת טיפוח ואיפור. פסלים שלה מלמדים אותנו שהיא הייתה מתקשטת בפס שחור סביב העיניים, מוכר לכן? מסתבר שהמציאו את האייליינר כבר במצרים העתיקה. עוד עניין ששווה להזכיר בהקשר לטיפוח הגוף הוא אמבטיית חלב. נשים ואף גברים שונים לאורך ההיסטוריה מזוהים עם רחיצה באמבטיית חלב – החל מקליאופטרה שרחצה באמבטיות המכילות חלב, דבש ושקדים כדי לשמור על צעירותה ועד נפוליאון שהיה זקוק להן, לטענתו, לטובת הרגעה של השרירים מהמסעות הרבים. 

השינוי הגדול בשוק הקוסמטיקה, זה שלאחריו האוכלוסייה החלה להשתמש בעיקר במוצרי טיפוח סינתטיים המכילים רעלים, הגיע לאחר המהפכה התעשייתית. רק לאחר המהפכה התעשייתית, התאפשר ייצור של כמויות גדולות של סחורות והפצתן. הצעדים הגדולים בתחום המדע המיוחסים לתקופה זו, הובילו מדענים לזנוח את הרכיבים הטבעיים ולהכניס למוצרי הקוסמטיקה רכיבים יעילים שמיוצרים באופן מלאכותי. אחת הדוגמאות לכך היא וזלין, שהוא עיבוד של תוצר לוואי של נפט. וזלין נהנה מדרישה גדולה בשל האפקטיביות שלו על שפתיים, שיער ובתוך סבונים.

כך, התגלגלנו עד ימינו אנו. מפעלים רבים של תמרוקים ותכשירים נהנו מפריחה כלכלית רחבה ברחבי העולם, והקוסמטיקה הטבעית על כל מעלותיה נשכחה או נשמרה בקרב מתי מעט. הקוסמטיקה הטבעית שחזרה אל שיח המיינסטרים בשנים האחרונות, הופיעה ערב חזרתה של אחת התנועות החברתיות הגדולות בנות התקופה, והיא הטבעונות. המודעות ההולכת וגוברת לטבעונות ולזכויות של בעלי חיים אפשרה קרקע נוחה לקאמבק של הקוסמטיקה הטבעית. שכן, הקוסמטיקה הטבעית לרוב מתאפרת בכך שמוצריה לא מכילים מוצרים שמקורם מן החי, ושבתהליך הייצור לא בוצעו ניסויים בבעלי חיים. 

אפשר להגיד שההיסטוריה מציבה לאנושות מראה מעניינת – המהפכה התעשייתית והנגזרות השליליות שלה היו דרושות על מנת שנבין את פוטנציאל הנזק הטמון בתעשייה ונחזור אל אמא אדמה. רק שהפעם, בשונה מאבותינו, אנחנו עורגים אליה וחרדים כלפיה בו זמנית. כך או כך, הקוסמטיקה הטבעית מסתמנת כאלטרנטיבה המומלצת המאפשרת שמירה על המערכת האקולוגית לצד שמירה על בריאות העור והגוף. מותגים רבים של קוסמטיקה טבעית צצים כפטריות אחר הגשם ומציעים סבונים טבעיים, קרמים טבעיים, ושאר תמרוקים המבוססים על מרכיבים מהצומח.

סלבריטאיות מספרות 

אחד הדברים המעניינים לגבי סלבריטאים הוא שפעמים רבות ניתן לראות בהתנהגותם הוכחה לשינויים התרבותיים אותם החברה שלנו עוברת. גם אם לעיתים נדמה לנו שהם אלו שהחלו את כל הטרנדים, זה לא יותר מאשר שיקוף של הדברים שמפעפעים מתחת לפני השטח. אם כן, הקוסמטיקה הטבעית מכה גלים גם בקרב הסלבריטאים. 

ג'וליה רוברטס, השחקנית עטורת הפרסים שידועה בזכות היופי הטבעי ועור הפנים הזוהר שלה, אמרה באופן מפורש שהיא לא מקרבת סבון אל פניה. במקום, היא מעדיפה מוצרי ניקוי עדינים המיועדים לאזור הפנים ושימוש בקרם לחות. וזה לא הסוף, תחזיקו חזק – הדבר הבא אולי יפתיע אתכן מאוד. באחד הראיונות שנערכו עימה היא התוודתה שהיא לא משתמשת כלל בדאודורנט. הדבר היחיד שהיא עושה שקשור לניקוי וטיפוח של אזור בית השחי הוא רחיצה שלו במים ובסבון "מהסוג הישן". 

ועכשיו נעבור אל סלבריטאית שהדבקות שלה בקוסמטיקה טבעית מפתיע הרבה יותר – וזו ריהאנה. כן כן, ריאהנה שלא ממעטת באיפור ובאאוטפיטים מאובזרים בקליפים רבים ועל גבי השטיחים האדומים. ריהאנה הצהירה שהיא משתמשת במוצרים טבעיים בלבד, ולמעשה, יש לה ליין של מוצרי איפור טבעיים בשם Fenty Beauty שלא נוסו על בעלי חיים. 

שמרת על העור ? שמרת גם על הסביבה ! 

כמו שכתבנו בבלוג הקודם שלנו, סבונים לא טבעיים העשויים מחומרים סינתטיים כוללים לרוב פרבנים. פרבנים הם קבוצת כימיקליים סינתטיים המשמשים להארכת חיי המדף של מוצרים רבים. אחד החשדות כלפי פרבנים הוא שהספיגה שלו בעור גורמת לתופעות לוואי שליליות כגון פגיעה במערכת ההורמונלית וכי הם אף בעלי פוטנציאל לגרום למחלת הסרטן. בנוסף, פרבנים פוגעים בסביבה על ידי זיהום דרכי המים והאוויר, ויש הוכחות מדעיות לכך שכמות קטנה שלהם יכולה להרוג שוניות אלמוגים.

חומר נוסף שהזכרנו מעלה אשר מוכר כחומר מזיק לעור למרות הדעה הרווחת הוא וזלין, או בשמו המדעי – פרפין. כאמור, פרפין הוא תוצר לוואי של נפט בצורה של שעווה שקופה. הסכנות בשימוש בוזלין הוא הפרעה לרמת האסטרוגן הטבעית של הגוף, וגם הוא לצערנו, בדומה לפרבנים, נחשד כחומר מסרטן. 

פרט לפוטנציאל הנזק שלו על העור, פרפין הוא רע גם לסביבה משום שהוא עשוי ממשאב מתכלה שהפקתו גורפת זיהום רב. בנוסף, כאשר פרפין נשטף באסלה, הוא מסיים את דרכו בנהרות, באגמים ובאוקיינוסים ומזהם אותם באופן שמקשה על היצורים הימיים לנשום ולהתקיים באופן תקין. יתרה מכך, במקרים אחרים בהם פרפין מסיים את דרכו בשריפה במזבלות, הוא משחרר לאוויר גז חממה. גזי החממה לוכדים חום ובכך מגבירים את משבר האקלים. אחד התחליפים האפשריים לוזלין בסבון הוא חמאת שיאה או שמנים מהצומח.

לסיכום – אז למה לי קוסמטיקה טבעית ? 

למרות מה שמקובל לחשוב, קוסמטיקה טבעית היא לא רק עבור אנשים עם עור רגיש, והיא לא בהכרח נופלת מקוסמטיקה תעשייתית ברמת הניקוי. בנוסף, קוסמטיקה טבעית נוטה להיות הרבה פחות אלרגנית – כלומר, הסבירות שמוצריה יכילו חומרים שיעוררו תגובה אלרגית בקרב המשתמשים נמוכה יותר. בהקשר לכך, היא לא סתם מומלצת לשימוש במיוחד עבור נשים בהריון ובהנקה, שכן היא בטיחותית יותר ולא מכילה כימיקלים מסוכנים. 

עם זאת, אין להסתכל על הקוסמטיקה הטבעית רק על דרך השלילה. נכון שהיא לא פוגעת בעורכם, ולא נוטה לעורר תגובה אלרגית, אבל היא גם מסייעת לו. לחומרים טבעיים עליהם מבוססת הקוסמטיקה הטבעית יש סגולות שמזינות את העור ומעניקות לו את הויטמינים והלחות שהוא זקוק להם. וכמובן, לא נשכח את אחד היתרונות אולי הכי משמעותיים, והוא היותה ידידותית לסביבה. 

Reelie, נעים להכיר

רילי הוא מותג טיפוח ישראלי המציע מוצרים המכילים רכיבים טבעיים שלא נוסו על בעלי חיים.  לא רק שהמוצרים טבעוניים לחלוטין, הם מכילים רכיבים פשוטים, מעטים בכמות, בעלי יעילות גבוהה. בדומה לפתגם המוכר, Reelie מאמינים שהסוד הוא באיכות ולא בכמות. בחנות האינטרנטית של Reelie תוכלו למצוא סבון טבעי לגוף ולפנים, קרם גוף טבעי, ושלל מוצרים לטיפוח השיער כמו שמפו, מרכך ומסיכה המבוססים על מוצרים טבעיים. מבין הרכיבים עליהם מבוססים המוצרים של Reelie אפשר למצוא את שמן נר הלילה, תמצית אלוורה, שמן זית תמצית רימונים ועוד.

דילוג לתוכן